De kracht van jouw verhaal - Hoe je jouw authenticiteit deelt en zichtbaar wordt als ondernemer
Volg me op instagram @art.of.the.journey
Je bent ondernemer. Je hebt een droom, een missie, en dan is daar SOCIAL MEDIA. Je komt er bijna niet omheen in dit tijdperk. We willen onszelf laten zien, maar tegelijkertijd vind je dat doodeng en weet je eigenlijk niet of wat je doet wel effectief is. Ik snap je. Laat ik beginnen met dat iedereen een verhaal heeft, ook jij! De kunst is hoe je jouw verhaal vertelt.
Er zijn geen regels aan het vertellen van een verhaal. Er bestaat wel een logische volgorde. Maar laat ik beginnen met dat het echt niet volgens de regeltjes hoeft. Het mag helemaal op een manier die past bij wie jij bent en wat je te vertellen hebt. Hoe je dus jouw verhaal vertelt, is aan jou om uit te zoeken en ik ben er om je hierbij te helpen. Ik geloof niet in een one-size-fits-all. Ik geloof dat je authentiek kunt zijn met jouw verhaal en dat de manier waarop je dat verhaal vertelt alles bepalend is.
Als jij er niet in gelooft, dan gaat een ander dat ook niet doen. Ik zie veel ondernemers posten en zichtbaar zijn vanuit angst, tekort en “hoe het hoort” en ze vragen zich dan af waarom het niet werkt. Ze doen toch immers alles volgens de regels? De kracht van jouw verhaal zit hem in je authenticiteit. Laat me je een voorbeeld geven.
Waarom jouw verhaal belangrijk is voor je bedrijf
Ik wilde dolgraag naar de toneelschool. Ik leefde ervoor. Het was het enige wat ik wilde, actrice worden. Ik nam alle projecten aan die er waren. Nooit vroeg ik me af “Is dit eigenlijk wel wat ik wil?” Of “Past deze productie wel bij mij?”. Nee, ik ging ervoor. En deed werkelijk alles. Met als gevolg dat ik inderdaad werd aangenomen als actrice. Het werden 2 ongelukkigste jaren van mijn leven. Ik had angst voor de leraren. Ik was bang dat ze mij niet goed vonden. Dat het niet goed genoeg was. Wat deed ik? Ik ging doen waarvan ik dacht dat zij wilde zien. Volg je hem nog?
Ik ging volledig buiten mijzelf. En ik werd me toch een slechte actrice. Het werd zo slecht dat ik waarschijnlijk van school gestuurd zou worden. Ik had nog 1 laatste redding en dat was het eindoptreden van het jaar. Daar moest het goed zijn, wilde ik op school mogen blijven. Dus wat deed ik? Ik ging praten met hogere jaars. Waar zat ik fout? Wat moet ik doen om wel goed te spelen? En toen snapte ik het. Ik was volledig weggegaan bij mezelf. Ik was voor een ander het “goed” aan het doen. En dat werkt niet.
De kracht van authenticiteit in storytelling
Ik besloot op de avond van het eindoptreden al mijn overtuigingen overboord te gooien en te doen wat ik dacht dat goed was. De schaamte voorbij en gewoon gaan. Ik speelde een flamingo (ja, I know 😉) en de hele zaal lachte zich suf. In de pauze vroegen mensen die mij gewoon kenden wie die flamingo speelde. Doordat ik zo in mijn eigen kracht stond, herkenden mensen mij niet meer. En daar wordt het interessant.
De kracht van jouw verhaal zit hem in jouw authenticiteit. Vraag jezelf eens af:
Waar hou ik mezelf nog tegen in volledig in mijn kracht te gaan staan?
Wat wil ik eigenlijk delen?
Wat maakt mij mij?
Wat zou ik willen delen maar doe ik eigenlijk niet?
Wat maakt jou uniek?
Als je dit eenmaal weet, kun je je strategie hierop gaan aanpassen. Soms zien we dit zelf niet en hebben we een spiegel nodig. Net zoals ik met de hogere jaars in gesprek ben gegaan.
Hoe je jouw verhaal deelt zonder angst
Wil je nu iemand die met je meekijkt en ziet hoe jij je uniek kunt positioneren? Boek dan een strategie-sessie bij mij. Dan kijken we samen naar jouw verhaal en hoe we dit kunnen verbeteren. Als je eenmaal weet wat je te bieden hebt, zal de angst verdwijnen en ga je je verhaal met vertrouwen delen.
Jouw Actieplan: Stap voor Stap naar Authentieke Zichtbaarheid
Het is tijd om in actie te komen. Nu je weet hoe belangrijk jouw verhaal is, kun je een stap verder gaan. Je kunt je authentieke verhaal gaan inzetten om jouw bedrijf te versterken. Hier is wat je kunt doen:
Definieer jouw unieke verhaal - Wat maakt jou uniek en wat wil je delen met je publiek?
Omarm je authenticiteit - Deel je verhaal op een manier die volledig van jou is, zonder je zorgen te maken over wat anderen van je denken.
Wees consistent - Deel je verhaal regelmatig op je social media kanalen en bouw zo verbinding op met je ideale klanten.
Als je dit allemaal hebt verwerkt, ben je klaar om je verhaal te delen en je bedrijf te laten groeien. Heb je hier hulp bij nodig? Boek een strategie-sessie bij mij, en we zorgen ervoor dat jouw verhaal krachtig en authentiek overkomt!